Spacer za nami – na zimowym Świętym Krzyżu

Serce Gór Świętokrzyskich doczekało się naszej kolejnej wizyty. Pomimo braku śniegu w dolinach i pogody przypominającej wiosnę kolejny raz się nie zawiedliśmy. Spacer po Świętym Krzyżu już za nami.

Rozpoczęliśmy naszą wędrówkę na szczycie skąd udaliśmy się na Gołoborze. Historia Świętego Krzyża jest na tyle ciekawa, ale i zawiła, że na każdym postoju udało nam się porozmawiać o jednym z jej etapów. Z platformy widokowej umieszczonej nad gołoborzem widoczność była bardzo dobra. Po zrobieniu kilku zdjęć udaliśmy się z powrotem na górę.

Tam znaleźliśmy chwilę na porozmawianie o najgorszych okresie dla Świętego Krzyża, czyli o czasie, gdy znajdowało się tam więzienie, a później obóz jeniecki. Obejrzeliśmy archiwalne zdjęcia ukazujące budynki więzienne, strażników czy też samych więźniów. Idąc w kierunku wschodniej bramy klasztoru rozmawialiśmy o jego losach. Znalazły się informacje o tym, że został zbombardowany przez Niemców we wrześniu 1939 oraz o tym, że obecny kościół jest już trzecim na tym miejscu.

Kolejny postój znajdował się na Drodze Królewskiej (Szlak ze Świętego Krzyża do Nowej Słupii). Tam pojawił się temat wału kultowego i pogańskiej przeszłości tego wzniesienia. Stamtąd udaliśmy się na cmentarz jenieckie, na których pochowane jest ponad 6 tysięcy osób. Część z nich zginęła przez rozstrzelanie, część z głodu lub wycieńczenia.

Z cmentarza wróciliśmy w okolice kościoła pod wezwaniem Świętej Trójcy. Stamtąd rozeszliśmy się zwiedzać indywidualnie wieżę, kościół klasztor, muzeum misyjne i muzeum Świętokrzyskie Parku Narodowego. Pomimo silnego wiatru pogoda dopisała i wszyscy następnie rozjechali się do domów. Kolejny spacer już wkrótce.

O co chodzi ze spacerami?

Cudze chwalicie a Kielc nie znacie. To hasło wyjaśnia w prosty sposób ideę spacerów. Wielu Kielczan nie ma czasu ani możliwości poznania naszego miasta i regionu. Wielu przyjezdnych, których Kielce urzekły również będzie miało możliwość je poznać. Spacery  są możliwością do poznania najciekawszych miejsc w Kielcach i okolicy oraz integrację uczestników między sobą. Oprócz ciekawych informacji związanych z historią obiektów podczas spaceru przewidujemy także prezentacje archiwalnych zdjęć i zagadki. Spacery odbywają się cyklicznie i każdy może zauroczyć się Kielcami i regionem. Udział w spacerach jest darmowy a każdy uczestnik mile widziany. Dla spacerowiczów angielskojęzycznych również poświęcimy czas i „zarazimy” Kielcami. Pomysłodawcą i organizatorem spacerów jestem ja czyli Jakub Juszyński prowadzący tego bloga.

DSC_0802-01 DSC_0803-02 DSC_0808-01 DSC_0810-01 DSC_0815-01 DSC_0818-01 DSC_0819-01 DSC_0820-01 DSC_0824-01 DSC_0827-01 DSC_0833-01 DSC_0835-01 DSC_0837-01 DSC_0841-01 DSC_0846-01 DSC_0847-01