Zadar na dwa dni

Tanie połączenia lotnicze powodują często niecodzienne czasy pobytów. Jak podejść do pobytu w jakimś regionie jeżeli posiadamy tam 2-3 dni? W maju byłem w Chorwacji (Zadar) i spróbuję Wam przedstawić, co udało mi się zobaczyć w ciągu dwóch, niestety częściowo deszczowych, dni.

Przylecieliśmy do Zadaru (Dalmacja) w godzinach wieczornych i załapaliśmy się na ostatni autobus z lotniska do centrum. Mieszkaliśmy w odległości około 700 metrów od dworca autobusowego i około 3 kilometrów od starego miasta. Okolice Zadaru słyną z Parków Narodowych, lecz my postanowiliśmy pierwszego dnia skupić się na samym mieście a drugiego udać się do miejscowości Nin.

Wąskie uliczki Zadaru

Zadar

Stare miasto (na półwyspie) i reszta miasta zdecydowanie różnią się od siebie. Bloki obok krytych czerwoną dachówką willi, a tuż przy straganach z warzywami ogromne supermarkety. Do starszej części miasta weszliśmy bramą od południowego-wschodu. Tuż po jej przekroczeniu warto skręcić w prawo pomiędzy kamieniczkami aby znaleźć się na Placu 5 Studni. Oprócz wspomnianych studni znajdują się na nim również przykryte szybą fragmenty fundamentów budynków odkrytych podczas badań archeologicznych. Dalej warto udać się do centrum starego miasta – tu znajduje się kościół św. Donata i leżące tuż obok ruiny rzymskiego forum. Na przeciwko wspomnianego kościoła mieści się Muzeum Archeologiczne (mimo umieszczenia w katalogu Euro 26 nie honoruje ono karty i nie daje zniżek). Kościół św. Donata robi dość duże wrażenie a pochodzi z IX wieku. W jego fundamentach widoczne są stare, rzymskie kolumny wykorzystane przez Chrześcijan, jako zwykły materiał budulcowy.

chorwacja

Jedna z bram wjazdowych do starego miasta

Plac 5 Studni

Kościół św. Donata

Spacerując najpierw wśród ruin a później nad brzegiem morza dochodzimy do morskich organów. Za każdym razem (a było ich chyba 3) nie słyszeliśmy żadnych odgłosów – może pogoda nie sprzyjała mimo, że fale i wiatr były mocno odczuwalne. Tuż obok instrumentu znajduje się „Pozdrowienie słońca” – instalacja zbierająca w dzień energię słoneczną aby wieczorem świecić na różne fantazyjne sposoby – na mnie wrażenia nie zrobiło. W Zadarze warto pochodzić uliczkami starego miasta ale też pospacerować nadmorskimi drogami i ścieżkami. Jeżeli planujecie większe zakupy to tuż obok przystani promowej (już wewnątrz murów miejskich) znajduje się targ warzywno-owocowy (podobno obok jest też rybny, którego jednak nie znaleźliśmy). Naprzeciwko dworca autobusowego znajduje się też jeden z wielu hipermarketów.

Pozdrowienie słońca

Kolumna na starym mieście

Nin

Położony jest 14 kilometrów od Zadaru i jeżdżą tam regularnie autobusy (z dworca). Koszt biletu to około 6-7 zł a kursy odbywają się mniej więcej co godzinę.  Miasto powstało w IX wieku, a jego najstarsza część znajduje się na wyspie połączonej z lądem dwoma mostami. Niedaleko głównej bramy do miasta znajduje się informacja turystyczna. Wchodząc do miasteczka główną bramą należy iść wzdłuż głównej ulicy. Po skręceniu w prawo tuż za kościołem z wysoką wieżą trafimy na drugi niewielki kościół – Św. Krzyża. Uznawany jest on za najmniejszą katedrę na świecie (chociaż praw katedry już nie ma). W tym miejscu warto opuścić wyspę drugim mostem i odwiedzić Muzeum Soli. Tuż obok Ninu znajduje się stale czynna fabryka odparowująca sól z wody morskiej. Muzeum przez większość roku czynne jest tylko w tygodniu. W weekend można je zwiedzić tylko w sezonie. My byliśmy w maju w sobotę więc resztę możecie sobie dopisać. W ramach odpoczynku po zwiedzaniu miasta mamy dwie możliwości częściowo połączone ze sobą. Tuż obok Ninu znajduje się jedna z nielicznych w okolicy piaszczystych plaż. Zażywając kąpieli w dość cieplej lagunie można również zadbać o skórę. W okolicy znajdują się wychodnie zdrowotnego błota, którym się nacieramy i po kilkudziesięciu minutach spłukujemy w morzu. Wracając z Ninu warto po drodze zwrócić uwagę na kościół św. Mikołaja stojący tuż przy trasie.

Główna brama wjazdowa Ninu

Kościół św. Krzyża („najmniejsza katedra świata”)

Muzeum Soli

Plaża obok Ninu

Następnym razem na pewno odwiedzimy, któryś z okolicznych parków narodowych lecz to co zobaczyliśmy daje ciekawy obraz Chorwacji. Prawdziwie śródziemnomorskie klimaty.