Udostępnij
Bardzo lubię produkty lokalne. Nie wszystkie miasta i regiony umieją wykorzystać ich potencjał. Często poszukiwania regionalnych smaków przypominają poszukiwania igły w stogu siana. Są jednak takie, gdzie cała społeczność promuje produkt i daje mu marketingowe życie. Dzisiaj kilka słów o Stramberku, a w nim Stramberskie uszy!
Zacznijmy od tego, że Stramberk to niewielkie miasteczko położone kilkadziesiąt kilometrów od polskiej granicy, a zamieszkiwane przez około 3000 osób. Jego lokalizacja jest rewelacyjne. Znajduje się ono pomiędzy górami, na stoku jednej z nich. Nad miastem górują ruiny zamku templariuszy z okazałą wieżą (Trubą).
Stramberk w internecie znany jest ze wspomnianego zamku z wieżą, miejskiego browaru, ogrodu botanicznego, Białej Góry i jaskini. Przed przyjazdem udało mi się także przeczytać o uszach. Są to ciastka przypominające pierniki i zrolowane w charakterystyczny sposób. Powstają one na bazie miodu, mąki, jajek i cukru. W sprzedaży dostępne są klasyczne (bez dodatków), z migdałami, orzechami czy czekoladą. Opakowanie kosztuje od 15 do 40 koron. Najczęściej jest to okolica 30 koron – około 4 zł.
Legenda mówi, że nazwa ciastek pochodzi od uszu chrześcijan, które mieszkańcy Stramberka znaleźli w obozie tatarów po ich ucieczce. Druga historia mówi o nawiązaniu kształtem do wieży, która góruje nad miastem.
Bardzo fajne jest to, że miejsca, gdzie można kupić uszy i te gdzie są produkowane są ładnie oznaczone. Na opakowaniach zazwyczaj są doniesienia do miasta. A same ciastka możecie kupić w opakowaniach foliowych, tubach i pudełkach i nadają się doskonale na pamiątkę. Spotkałem nawet automat sprzedający uszy.
Ja zakupiłem kilka paczek. Dwie zjadłem na miejscu, a reszta przydała się jako pamiątki. Same uszy są słodkie i wydaje mi się, że mogą być długo przechowywane. Moje ulubione będą zdecydowanie migdałowe.
W Stramberku możecie zobaczyć działania, dla których produkty regionalne powstały. Miasteczko wykorzystuje go bardzo mocno, a dzięki temu marketing i sprzedaż się kręci.
Stramberskie uszy były pierwszym czeskim produktem regionalnym ze znakiem Chronione Oznaczenie Geograficzne. Znaczy to, że tylko producenci ze Stramberka mogą używać tej nazwy (Stramberskie uszy).