Udostępnij
W wielu miastach na świecie rowery miejskie stały się dla mieszkańców jednym z podstawowych środków transportu. Kielecki Rower Miejski to projekt długo wyczekiwany, ale ruszył i daje możliwość poruszania się po mieście na dwóch kołach!
Jest wiele powodów, dlaczego rowery miejskie od wielu lat cieszą się zainteresowaniem w innych miastach.
Po pierwsze, rowery miejskie stanowią tańszy i bardziej ekologiczny sposób transportu w porównaniu z samochodami, taksówkami czy nawet hulajnogami elektrycznymi. Wprowadzenie systemu rowerów miejskich może zachęcić ludzi do poruszania się w ten sposób, co w efekcie zmniejszy zanieczyszczenie powietrza i przyczyni się do poprawy jakości życia w mieście.
Po drugie, rowery miejskie mogą pomóc w łatwiejszym dostępie do różnych części miasta, zwłaszcza w trudno dostępnych miejscach, takich jak centrum miasta, gdzie problemy z parkowaniem są na porządku dziennym. Dzięki temu mieszkańcy miasta mogą szybciej i łatwiej dostać się do urzędu, pracy lub innych miejsc, bez konieczności korzystania z samochodu lub transportu publicznego.
Po trzecie, rowery miejskie są dobrym sposobem na promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej. Jeśli mieszkańcy miasta będą korzystać z rowerów, aby poruszać się po mieście, to przyczyni się to do poprawy ich zdrowia i kondycji fizycznej.
Wreszcie, system rowerów miejskich może przyczynić się do poprawy jakości życia w mieście, do zmniejszenia korków i zatłoczenia ulic. Dzięki temu miasto stanie się bardziej przyjazne dla mieszkańców i bardziej atrakcyjne dla turystów, na co liczę. O tym, jakie miejsca w naszym mieście możecie wygodnie odwiedzić na rowerze miejskim, ze względu na znajdujące się w pobliżu stacje rowerowe, przeczytacie na końcu artykułu.
Kielecki Rower Miejski – cennik
Ceny rowerów zależne są od ich typu i czasu wypożyczenia. O typach rowerów dowiecie się za chwilę, a jeżeli chodzi o czas wypożyczenia, to najbardziej opłacalne są wypożyczenia krótkie – tak ma działać rower miejski.
Przed pierwszym użyciem należy doładować konto kwotą co najmniej 15 zł. Najlepsze jest to, że jeżeli dobrze się postaracie, to będziecie mogli jeździć rowerem za darmo. Co należy zrobić? Zwracać uwagę na otoczenie i mapkę w aplikacji. Często użytkownicy zostawiają rowery poza stacjami (są za to obciążani dodatkową opłatą 10 zł). Wystarczy, że wypożyczycie taki rower i odstawicie go na stację, których jest sporo i na Wasze konto w systemie trafia 5 zł, pomniejszone o koszt wypożyczenia na czas przewiezienia.
Rower standardowy
- do 30 minut – 1 zł
- od 30 do 60 minut – 1 zł
- druga rozpoczęta godzina – 2 zł
- trzecia rozpoczęta godzina – 3 zł
- każda kolejna rozpoczęta godzina – 4 zł
Rower elektryczny
- do 30 minut – 1,50 zł
- od 30 do 60 minut – 1,50 zł
- druga rozpoczęta godzina – 3 zł
- trzecia rozpoczęta godzina – 4,50 zł
- każda kolejna rozpoczęta godzina – 5 zł
Rower Tandem/Cargo
- do 30 minuty – 2 zł
- od 30 do 60 minuty – 2 zł
- druga rozpoczęta godzina – 4 zł
- trzecia rozpoczęta godzina – 6 zł
- każda kolejna rozpoczęta godzina – 8 zł
Oprócz opłat standardowych za wypożyczenie, cennik przewiduje również opłaty dodatkowe. Jeżeli np. nie odstawimy roweru na stacji tylko w innym miejscu, to będzie nas to kosztować wspomniane 10 zł. Możecie też skorzystać z karnetów miesięcznych – np. na 50 godzin przejazdów za 40 zł.
Warto wiedzieć, że użytkownicy aplikacji Karta Miejska Kielce po wpisaniu numeru karty do aplikacji wypożyczającej rowery, czyli ROOVEE otrzymują 50% zniżki zarówno na wynajem czasowy, jak i wspomniany wyżej karnet.
Jak wypożyczyć rower?
Kielecki Rower Miejski obsługiwany jest przez aplikację ROOVEE. Po zainstalowaniu jej na telefonie i doładowaniu konta możecie wsiadać na rowery. Jej obsługa nie jest skomplikowana i powinno się udać jej użyć nawet użytkownikom, którzy nie są „mocno technologiczni”. Aplikacja dostępna jest w APP Store i Google Play.
Tak, jak wspomniałem, Kielczanie, którzy posiadają Kartę Miejską (aplikacja Karta Miejska Kielce), mają prawo do 50% rabatu na rowery. Wystarczy numer swojej karty miejskiej wpisać w aplikacji rowerowej i cena zmniejszy się automatycznie.
Żeby rozpocząć jazdę, wybieramy w aplikacji opcję „Odblokuj” i skanujemy telefonem kod QR roweru (znajduje się pod siodełkiem lub na kierownicy). Odstawiając rower na stację, klikamy w aplikacji przycisk „Zakończ” i ręcznie zasuwamy blokadę znajdującą się nad tylnym kołem – na ekranie telefonu pokaże się instrukcja i rysunek, prezentujący jej wygląd.
Rowery
Flota kieleckich rowerów miejskich liczy 250 pojazdów. Podzielone są one na kilka kategorii – standardowe, elektryczne i tandemy/cargo. W aplikacji możecie także wyszukać rowery, które mają siodełko dla dziecka. Poszczególne typy rowerów różnią się od siebie cenami, ale to już wiecie z cennika.
Rowery standardowe to pojazdy, które znacie doskonale, bo są to po prostu klasyczne jednoślady. Musicie być jednak gotowi na to, że pojazdy te są dość toporne i ciężkie – takie być muszą ze względu na bezpieczeństwo i wytrzymałość. Prowadzi się je jednak bez większego trudu, w większości mają przerzutki, hamulec ręczny i nożny oraz dzwonek. Rowery elektryczne to właściwie rowery wspomagane elektrycznie. Nadadzą się doskonale do pokonywania wzniesień, których w Kielcach nie brakuje. Tandemy to oczywiście rowery dwuosobowe, a rowery cargo przystosowane są do przewożenia niewielkiego ładunku. Większość pojazdów w Kielcach to pojazdy standardowe, rowerów cargo i tandemów jest tylko kilka, ale można czasem trafić i na te, czekające w aplikacji… być może właśnie na Was.
Rowery wyposażone są w koszyki, w których przewieźć możecie swoje torby czy plecaki. Znajdują się one przed kierownicą, ale nie zdziwcie się, jeżeli podczas skrętu koszyk będzie ustawiony prosto. Przymocowany jest on do ramy, a nie do kierownicy, stąd ten dziwny efekt.
Stacje
Rowery miejskie możecie „pobierać” na stacjach zlokalizowanych w różnych częściach miasta. W sumie jest ich 57, a dokładną lokalizację pokazuje aplikacja mobilna, służąca do wypożyczeń. Każda stacja jest oznaczona znakiem, zawierającym także informacje o tym, jak wygląda procedura wypożyczenia.
Na stacji znajdują się najczęściej stojaki, o które rowery można oprzeć, ale każdy pojazd ma też swoją „nóżkę” do podparcia.
Zwiedzanie miasta na rowerze
Kielecki Rower Miejski może okazać się fajnym sposobem na zwiedzanie miasta. Stacji jest sporo i często leżą one blisko atrakcji turystycznych. Jest oczywiście tutaj pole do poprawy, bo są miejsca, które aż się proszą o taką stację, ale o tym za chwilę.
Chcąc zwiedzić centrum miasta, polecam zostawić rower na stacji Rynek, Plac Wolności, Planty lub Solna. Z tych miejsc możecie udać się na spacer po deptaku czy Parku Miejskim. Jadąc na Kadzielnię, rower możecie zostawić na stacji Kadzielnia, niestety nie znajduje się ona przy wejściu do rezerwatu, ale przy Liceum im. Słowackiego (ul. Gagarina). To jest pierwsze miejsce, które aż się prosi o drugą stację np. na parkingu przy ul. Krakowskiej.
Chcąc dostać się na Karczówkę, rower musicie zostawić na stacji Karczówkowska, Kołłątaja lub Podkarczówka i stamtąd przejść resztę trasy na piechotę. W przypadku rezerwatu Ślichowice stacja znajduje się całkiem blisko, a nazywa się Massalskiego Ślichowice.
Stację rowerową znajdziecie w okolicy Energetycznego Centrum Nauki (stacja Park Technologiczny) oraz przy obiektach sportowych – Stadion Korony Kielce (Stacja Plac Piłsudskiego) hala Industrii Kielce (Stacja Park Baranowski).
Kielecki Rower Miejski to coś, czego długo brakowało naszemu miastu. Z wstępnych obserwacji mogę stwierdzić, że cieszy się on powodzeniem. Rowery widać w mieście i mieszkańcy chętnie z nich korzystają. Aplikacja jest prosta i przystępna, podobnie jak cena. Mam nadzieję, że projekt się przyjmie i będzie rozwijany o kolejne stacje.