Udostępnij
Jedni latać samolotami lubią, a dla innych jest to przerażająca przygoda, do której nie chcą wracać. Ja samolotem latać lubię i traktuję tę formę transportu jako najszybszą i najwygodniejszą. Loty samolotem mają jednak sporo sekretów, o których pasażerowie nie potrzebują wiedzieć. W książce „Pilot Ci tego nie powie” dzieli się nimi z nami właśnie pilot – Patrick Smith.
Zastanawialiście się kiedyś, jak samoloty latają, ile ważą, a może idąc krok dalej czy tylko Polacy klaszczą przy lądowaniu i jak linie lotnicze szacują wagę pasażerów i bagażu? To tylko część pytań, jakie pojawiają sie w głowach osób podróżujących samolotami z przyjemnością, ale i tych, którzy boją się latać.
Ja pierwszy raz samolotem leciałem około półtorej godziny i był to lot do Bukaresztu z Warszawy LOT-em. Nie licząc małego zgubienia po drodze na lotnisko, cała reszta lotu odbyła się bez przeszkód. Później latałem różnymi samolotami – od Embraera do największego samolotu świata Airbusa A380. Zdarzyło mi się też latać samolotami turbośmigłowymi, które zabierały tylko 30 pasażerów (w sumie z tej książki właśnie dowiedziałem się, że samoloty te mają również silniki odrzutowe, ale dla lepszej efektywności przy niższych wysokościach napędzają one śmigło, zamiast turbowentylatora).
Każdy samolot ma swoje plus i minusy. Nie wyobrażam sobie latania małym samolotem na trasach liczących po kilka-kilkanaście godzin. Lubię patrzeć przez okno, z niecierpliwością czekam na pokładowe posiłki i celebruję cały rytuał związany z lotem.
Wróćmy jednak do książki. Poza wprowadzeniem, składa się ona z 7 rozdziałów, w których autor opisuje różne aspekty bycia pilotem i latania oraz z bardzo przydatnej praktycznej części – słowniczka pasażera.
Rozdziały
- Cała prawda o samolocie
- Źródła niepokoju
- Wznosimy się w powietrze
- Zawód: pilot
- W drodze
- Wracamy na Ziemię
- Nasze kochane, powszechnie postponowane linie lotnicze
- Język lini lotniczych
Są w książce fragmenty mega wciągające, a są i takie, które mnie akurat ciekawiły mniej, ale poruszone zagadnienia pokrywają aspekty latania w 100%. Z kontekstu, a właściwie tonu wypowiedzi można wywnioskować, że niektóre z mitów o lataniu samych pilotów bardzo irytują (są to np. dyskusje o tym, czy lepsze są Airbusy czy Boeingi, o tym, czy piloci dużo piją, czy też o kwestii jakość usług w tanich liniach). Niektóre kwestie, poruszane w książce są specyficzne dla rynku amerykańskiego, ale większość z nich jest uniwersalna. Zdarzają się także wywody ściśle techniczne, ale są bardzo krótkie.
Jeżeli obawiacie się latania z powodu turbulencji, nagłych zmian wysokości na wysokości przelotowej, odgłosu silnika spod podłogi lub „rozkładających” się skrzydeł podczas lądowania, to w książce znajdziecie dokładne wyjaśnienie wszystkich tych zjawisk, ich genezy oraz oddziaływania na samolot.
W tej publikacji znajdziecie także informacje o rzeczywistych niebezpieczeństwach w pracy pilota, takich jak lasery czy drony oraz o tej najczarniejszej stronie lotnictwa, czyli katastrofach, ale są to dosłownie 2 strony. Jeżeli ciekawi Was, co jedzą piloci podczas lotów i jak wygląda ich grafik miesięczny, to znajdzecie tu i takie informacje.
Mogę Wam zdradzić, że filmowy mit, w którym całkowicie niedoświadczona osoba w nagłej sytuacji może wylądować samolotem bez żadnych umiejętności, w niektórych przypadkach rzeczywiśćie może okazać się prawdą. W sumie fakt ten sprawdziali kiedyś „Pogromcy mitów” – im udało się to na symulatorze dopiero za drugim razem, po wysłuchaniu podpowiedzi z „wieży kontroli lotów”.
W lotnictwie, tak jak w wielu branżach o pewnych rzeczach nie rozmawia się z ludźmi spoza kręgu wtajemniczonych. Książka „Pilot Ci tego nie powie” zdradza część sekretów zza kulis i jeżeli często podróżujecie samolotem, to niektóre z nich mogą Was bardzo zainteresować.
Autor: Patrick Smith
Wydawnictwo: Muza
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 432