Udostępnij
Istnieje spore prawdopodobieństwo, że Starachowice kojarzą Wam się z pewną marką samochodów, które podbijały różne branże w drugiej połowie XX wieku. Ścieżka STARa, to pomysł na upamiętnienie tych kultowych samochodów na ulicach miasta. Czekają na Was pięknie odrestaurowane modele maszyn o różnych funkcjach. Wywrotka, żuraw, samochód wojskowy? To dopiero początek!
Ścieżka STARa i jej historia
Ścieżka STARa powstała w 2018 roku, z okazji 70-lecia uruchomienia fabryki tych kultowych ciężarówek. Nie jest to projekt zamknięty i co jakiś czas pojawiają się na niej nowe eksponaty. Obecnie jest ich dziewięć, a pełna lista czeka na Was poniżej. Czekamy z niecierpliwością na kolejne eksponaty, które będzie można podziwiać!
Punkty na ścieżce
Ścieżka STARa obecnie składa się z dziewięciu obiektów, ale zapowiadane są kolejne, które poszerzą ten ciekawy projekt. Samochody wyposażone są w tablice informacyjne, z których nie wszystkie „pięknie się zestarzały”. Są w różnym stanie, ale w większości przeczytacie je bez problemu. Samochody oddalone są od siebie znacznie, dlatego „zaliczenie” wszystkich na piechotę może nie być łatwe. Przy części z nich bez problemu zaparkujecie samochód, ale są i takie, gdzie trzeba się pogimnastykować.
Samochody, które wchodzą w skład projektu „Ścieżka STARa” to:
- Star 200 przy Alei Niepodległości i ul. księdza Kardynała S. Wyszyńskiego,
- Star 660 przy ul. Radomskiej, obok Urzędu Miejskiego,
- Star 1142 przy ul. Kieleckiej i ul. Radomskiej,
- Star 28 obok Centrum Handlowego Galardia,
- Star 25 na Skwerze E. Masalskiego przy ul. Ostrowieckiej,
- Star 266 przy rondzie prezydenta Lecha Kaczyńskiego,
- Star A 66 Żuraw, przy ul. Iglastej,
- Star 660 MZ, skrzyżowanie ul. Iłżeckiej z Krańcową,
- Star 660 M1, rondo Solidarności.
Historia STARa
Fabryka Samochodów Ciężarowych (FSC) „Star” powstała w 1948 roku. Było to przedsiębiorstwo państwowe zbudowane na bazie Zakładów Mechanicznych w Starachowicach. Pierwsze STARy pojawiły się na kongresie zjednoczeniowym PZPR w Warszawie.
Początkowo fabryka nosiła imię Feliksa Dzierżyńskiego. Pierwszym modelem, który zjechał z taśmy produkcyjnej tuż po otwarciu był Star 20. Była to ciężarówka o całkowicie polskiej konstrukcji. W 1949 roku fabrykę opuściło w sumie 245 ciężarówek, ale w 1951 roku już 1568. Dwa lata później licznik wyprodukowanych samochodów przekroczył dziesięć tysięcy. W 1981 fabrykę opuściła 500 tysięczna ciężarówka. W kolejnych latach w fabryce produkowane były ciężarówki z napędem 4×2, 4×4, 4×6 oraz autobusy (prototypowe modele N50, N51 oraz N52).
Fabryka przez lata była głównym pracodawcą w Starachowicach, a w najlepszych momentach zatrudniała ponad dwadzieścia tysięcy osób i zajmowała ponad 160 hektarów. W latach 80 firmę dotknęły skutki kryzysu gospodarczego, a w 1991 roku została przekształcona. Udziały w niej kupiła firma Sobiesław Zasada Centrum. Inwestor miał wielkie plany, ale większość z nich nieudało się zrealizować. Fabrykę kupiła niemiecka firma MAN. Produkcja ciężarówek zakończyła się w 2006 roku, a od początku istnienia powstało ponad 600 tysięcy STARów.
Odznaka Krajoznawcza Ścieżka STARa
W listopadzie 2023 roku oficjalnie zaprezentowana została Odznaka krajoznawcza „Ścieżka Stara”. Prezentacja miała związek z obchodami 400 lecia Wierzbnika – dzisiejszej dzielnicy Starachowic. Odznaka ustanowiona została przez Zarząd Oddziału Międzyszkolnego PTTK w Starachowicach, a jej celem jest popularyzacja dorobku technicznego FSC „Star” oraz poznanie miasta i powiatu Starachowice.
Do otrzymania odznaki upoważnia poprawne wykonanie i weryfikacja kilku zadań. Zasadniczo to są one dwa. Pierwsze dotyczy zwiedzenia ekspozycji dotyczącej marki „Star” w Muzeum Przyrody i Techniki i potwierdzenie tej wizyty zdjęciem na ekspozycji. Drugim elementem jest zrobienie sobie zdjęcia na tle każdego z samochodów, które wchodzą w skład projektu „Ścieżka STARa”. Listę samochodów macie wymienioną wyżej. Po pozytywnej weryfikacji możecie zakupić odznakę, która kosztuje około 20 zł.
Warto odwiedzić?
Ścieżka STARa to bardzo fajny produkt turystyczny z potencjałem! Po delikatnym podrasowaniu i dopracowaniu ma szansę stać się magnesem, który przyciągnie większą ilość turystów do Starachowic. STARy, które są elementami ścieżki, są w dobrym stanie i widoczne z daleka, a stało rozwój i „dokładanie” kolejnych pojazdów sprawiają, że warto odwiedzić miasto ponownie!
Na pewno największą frajdę będą mieć fani motoryzacji sprzed lat lub osoby udające się w podróż sentymentalną z czasów młodości, ale moim zdaniem osoby nie związane samochodami, a zwłaszcza najmłodsi, również będą się dobrze bawić, poszukując kolejnych, kultowych pojazdów!