Nigdy się nie zastanawiałem, gdzie produkuje się rowery. Nie do końca też wiedziałem jaka byłą ich historia. Rower mi służy do jeżdżenia, chociaż zbiegiem czasu zaczynam zwracać uwagę na detale. Tym razem mam dla Was miejsce, po wizycie w którym historię tego pojazdu będzie znać doskonale. Zapraszam do Muzeum polskich rowerów.

Lokalizacja

Muzeum polskich rowerów znajduje się w Radomiu przy ul. Marii Skłodowskie-Curie 4. Jest to budynek dawnej fabryki “Wulkan” położony tuż za Urzędem Miasta.

Muzeum mieści się na drugim piętrze, a wejście do niego jest oznaczone i widoczne z daleka. My przyszliśmy do niego na piechotę, ale nie powinniście mieć problemu z zaparkowaniem w okolicy. Jeżeli chcecie pospacerować po centrum Radomia i potem jeszcze zrobić zakupy to dobrym miejscem na zostawienie samochodu jest parking Galerii Słonecznej (darmowy).

Godziny otwarcia i bilety

Muzeum otwarte jest od wtorku do niedzieli w godzinach 9.00-17.00. W poniedziałki placówka jest nieczynna. Na zwiedzenie całej ekspozycji z przewodnikiem zarezerwujcie około 45 minut.

Bilety normalne kosztują 4 zł, a ulgowe 2 zł (przysługują uczniom, studentom i emerytom). Dla grup liczących od 10 osób bilety kosztują również po 2 zł. Jeżeli chcecie skorzystać z usługi przewodnika po wystawie to kosztuje Was to całe 5 zł.

Historia

Muzeum powstało w 2019 roku. Od 2017 roku realizowany był jednak projekt mobilnego muzeum, który dał początek dzisiejszej placówce. Eksponaty w większości są własnością członków Radomskiego Stowarzyszenia Retrocyklistów “SPRĘŻYŚCI”.

Jeżeli chodzi natomiast o kolarstwo w Radomiu i związki tego miasta z rowerami to historia sięga drugiej połowy XIX wieku. Na wystawie pojawia się postać Stanisława Kłosowicza – olimpijczyka i kolarza oraz marka radomska marka Łucznik, której rowery były znane w całej Polsce!

Ekspozycja

Wystawa składa się z dwóch sal. W pierwszej z nich przenosimy się w czasy wspomnianego już Stanisława Kłosowicza. Dowiemy się tam o jego związku z Pierwszą Miss Radomia i sukcesach kolarskich. Możemy tam także podziwiać przedmioty z epoki.

Druga, większa sala poświęcona jest rowerom na świecie i na ziemi radomskiej. Zaczynamy od pierwszych rowerów, przechodzimy przez bicykle aż dochodzimy do roweru bambusowego. Następnie na ekspozycji czekają na nas rowery Łucznik wraz ze zrekonstruowanym modelem wojskowym. Znajduje się tam także model, który brał udział w World Bike Jamboree.

w gablotach znajdziecie także sporo informacji o radomskich rowerach i wyścigach. W dalszej części znajdują się różnorodne modele rowerów zarówno wyścigowych jak i znanych z PRL składaków. Na końcu stoi BMX, taki jak miałem w dzieciństwie.

Jeżeli nie będziecie korzystać z usług przewodnika to zwróćcie uwagę na kilka detali – rower z silnikiem spalinowym, kierunkowskaz rowerowy czy tablice rejestracyjne dla rowerów.

Rowery Łucznik

Warto wspomnieć o tej radomskiej marce rowerów. Produkowane one były od 1929 roku w Fabryce Broni w Radomiu. Do II Wojny Światowej fabryka miała w ofercie 18 rodzajów rowerów. Była to największa fabryka tego typu pojazdów w II Rzeczpospolitej.

Warto

Zwiedzanie nie trwa długo, ale w muzeum czuć ogromną pasję. Widać, że nie jest to kolejna placówka, która jest bo wypada. Jest to miejsce, które powstało dzięki zaangażowaniu i zawziętości cyklistów-pasjonatów.

Stare rowery zyskują coraz większą popularność, a w połączeniu z lokalną historią muzeum tu ma spory potencjał. Życzę dalszego rozwoju, kolejnych sal i wielu ciekawych i rzadkich okazów!