Pomimo tego, że boczniaki od jakiegoś czasu są ogólnodostępne, to chyba jest to grzyb, po którego sięgam najrzadziej. Z tych sklepowych często jem pieczarki, a ogólnie wybieram te zbierane samemu w lesie. Dzisiaj jednak czas na nowość – “flaczki” z boczniaków!

Z nazewnictwem tego typu dań bywa różnie. Ta potrawa może być również potrawką z boczniaków, ale jeżeli chodzi o smak a nawet zapach, to łudząco przypomina ona klasyczne flaczki. Z racji użycia grzybów jest to jednak danie wegańskie.

Składniki

  • boczniak – 500 g (u nas wyhodowany na drzewie boczniak cytrynowy)
  • cebula – 1 szt.
  • czosnek – 2 ząbki
  • marchew – 1 szt.
  • korzeń pietruszki – 1/2 małej szt.
  • olej – 3-4 łyżki
  • woda – 500 ml
  • mąka pszenna – 2 łyżki
  • ziele angielskie – 4 szt.
  • liść laurowy – 3 listki
  • majeranek – 1 łyżeczka
  • tymianek – 1/2 łyżeczki
  • sól i pieprz – do smaku
  • natka pietruszki i/lub świeży cząber – do posypania przed podaniem

Przepis na flaczki z boczniaków

Zaczynamy od pokrojenia cebuli w drobne pióra i posiekania czosnku. W dużym garnku podsmażamy krótko na oleju cebulę i czosnek. Dodajemy pokrojoną drobno marchewkę i pietruszkę. Następnie dodajemy boczniaki, które łamiemy w rękach na drobniejsze kawałki. Oczywiście grzyby muszą być oczyszczone, ale na szczęście te hodowlane odmiany zwykle nie wymagają od nas wiele pracy w tym zakresie.

Warzywa i grzyby chwilę dusimy i posypujemy mąką. Dokładnie mieszamy i znów chwilę dusimy. Całość zalewamy wodą, mieszamy, dodajemy zioła i zostawiamy na niewielkim ogniu na godzinę. Po tym czasie doprawiamy solą i pieprzem, wedle uznania.

Danie podajemy posypane świeżą pietruszką lub innymi ziołami – my wybraliśmy aromatyczny cząber. Można je jeść z chlebem, ale idealnie pasuje także do ryżu, czy kaszy, a prawdopodobnie i z ziemniakami smakowałby wyśmienicie.

Jak wrażenia?

Danie jest przede wszystkim bardzo proste w przygotowaniu i bardzo smaczne. Nie wymaga specjalnych umiejętności ani wyjątkowych zabiegów kulinarnych. Okazuje się też, że jest to danie zdrowe. Grzyby może i są uznawane za ciężkostrawne, ale boczniaki zawierają wiele cennych dla naszego zdrowia składników, są źródłem witamin, zawierają m. in. żelazo, potas, cynk i kwas foliowy. Podobno pomagają obniżyć poziom cukru we krwi, zwalczają komórki nowotworowe i przeciwdziałają starzeniu się. Nic, tylko jeść!

Nam to danie bardzo przypadło do gustu i na pewno będziemy jeszcze eksperymentować z boczniakami 🙂