Ciepłe i pachnące bułki na śniadanie? Jak najbardziej! Przetestowaliśmy ostatnio nowy przepis, który okazał się strzałem w dziesiątkę! Co powiecie na pełnoziarniste bułki?

Składniki

  • Mąka pełnoziarnista – 1 kg
  • Woda – 600 ml
  • Drożdże świeże – 40 g
  • Olej rzepakowy – 60 ml
  • Cukier – 1 łyżka (12 g)
  • Miód – 1 łyżka (15 ml)
  • Sól – 3 łyżeczki (20 g)
  • ziarna dyni, słonecznika, siemienia lnianego, sezamu, czarnuszki – wedle uznania 🙂

Przepis na bułki

Przygotowanie ciasta zaczynamy od zrobienia zaczynu z drożdży. Kruszymy je i mieszamy z 1/3 szklanki ciepłej wody, łyżką cukru i 3 łyżkami mąki. Całość odstawiamy w ciepłe miejsce na 20 minut.

Do miski przesiać mąkę, stopniowo dodawać pozostałe składniki i przygotowany wcześniej zaczyn. Na koniec dodać ziarna. Całość zagniatać, ręcznie lub przy pomocy robota kuchennego, aż wszystkie składniki się połączą, a ciasto zacznie odchodzić od miski. Gotowe ciasto wkładamy do miski wysmarowanej olejem, przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na około godzinę. Ciasto ma wyrosnąć i podwoić swoją objętość.

Gotowe ciasto wykładamy na blat, chwilę wyrabiamy i dzielimy na dwie części. Formujemy z nich wałki o szerokości ok. 10 cm i kroimy w równe części – z każdego wałka nam wyszło 8 bułek. W zależności od fantazji, możecie uformować okrągłe bułki lub zostawić taki kształt, jaki nadał im nóż podczas krojenia. Gotowe bułki układamy na blaszkach i posypujemy ziarnami.

Blaszki przykrywamy ściereczkami i odstawiamy w ciepłe miejsce na 20 minut. Delikatnie urosną. Po tym czasie wkładamy je do piekarnika nagrzanego do 200 stopni C. Po 10 minutach zmniejszamy temperaturę do 180 stopni i pieczemy bułki jeszcze 15-20 minut. Na dno piekarnika możecie wstawić żaroodporne naczynie z wodą – para sprawi, że skórka będzie chrupiąca.

Warto spróbować?

Pełnoziarniste bułki są przepyszne, a przy okazji zdrowe 🙂 Dobrze smakowały zarówno pierwszego dnia, jak i drugiego, i trzeciego. Jak zachowają się po dłuższym czasie, nie wiemy – żadna nie przetrwała tak długo 😉